DR MARIA SIDORUK-GRYMUZA BLOG TERAPIA BIZNESOWA

Lider Dostosowany do Sytuacji: Kilka Słów o Zarządzaniu Sytuacyjnym

W dynamicznym krajobrazie współczesnego biznesu, skuteczne przywództwo wymaga umiejętności adaptacji do zmieniających się okoliczności. Niezależnie od branży czy skali działalności, liderzy muszą dostosowywać swoje podejście do różnorodnych zespołów i wyzwań współczesnego świata. Koncepcja zarządzania sytuacyjnego, sformułowana przez Paula Herseya i Kennetha Blancharda, staje się tu wyjątkowo pomocna. Pozwólcie, że w kilku słowach nakreślę, czym jest zarządzanie sytuacyjne i jak można je efektywnie wdrożyć w organizacji.

Zarządzanie Sytuacyjne wg Herseya i Blancharda

Zarządzanie sytuacyjne to model przywództwa oparty na założeniu, że nie istnieje uniwersalny styl zarządzania. Według Herseya i Blancharda skuteczny lider powinien dostosowywać swoje podejście do poziomu dojrzałości pracownika lub zespołu. Takie podejście do efektywnego zarządzania pozwoliło zidentyfikować cztery style kierowania ludźmi:

  1. Instruowanie czyli inaczej styl kierujący (S1)

    Styl ten kierowany jest do pracowników o niskim poziomie kompetencji i motywacji (M1). Lider dostarcza szczegółowych instrukcji i ściśle nadzoruje wykonywanie zadań.

  2. Konsultowanie czyli lider w roli nauczyciela (S2)

    Styl odpowiedni dla pracowników o umiarkowanym poziomie kompetencji i jednocześnie niskiej motywacji (M2). Lider angażuje pracowników, konsultuje się z nimi rozwiązania, jednak nadal dostarcza konkretnych wskazówek i uczy prawidłowych sposobów działania.

  3. Wspieranie czyli menedżer w roli coacha (S3)

    Styl ten stosuje się wobec pracowników o umiarkowanym poziomie kompetencji i zmiennym poziomie motywacji (M3). Lider wspiera pracowników, zachęca ich do zaangażowania w proces decyzyjny, nie podaje gotowych rozwiązań przez co daje pracownikom „pole do popisu” i przetestowania własnych rozwiązań, co w efekcie motywuje do działania poprzez stworzenie szansy na odniesienie sukcesu.

  4. Delegowanie czyli cała władza w rękach pracowników (S4)

    Styl przeznaczony dla pracowników o wysokim poziomie kompetencji i motywacji (M4). Lider przekazuje zadania i obdarza pracowników dużą autonomią, ufa ich kompetencjom i oddaje władzę w zakresie podejmowania decyzji i planowania działań.

Etapy Dojrzałości Pracownika

  1. Kluczowym aspektem zarządzania sytuacyjnego jest dopasowanie stylu przywództwa do poziomu dojrzałości pracownika, który definiowany jest jako połączenie kompetencji i motywacji rozumianych jako: 
    • Kompetencje (wiedza + umiejętności + postawy): Stopień biegłości pracownika w danym zadaniu lub roli oraz chęć do korzystania z posiadanej wiedzy i umiejętności.
    • Motywacja (zaangażowanie i pewność siebie): Stopień zainteresowania pracownika wykonywaniem zadania i przekonanie o własnych zdolnościach.

    Hersey i Blanchard wyróżnili cztery poziomy dojrzałości pracowników:

    M1: Niski poziom kompetencji i motywacji
    Pracownik nie posiada wystarczającej wiedzy ani doświadczenia w wykonywaniu zadań. Jednak w sytuacji, kiedy jego motywacja, napędzana zaangażowaniem, jest wysoka to mówimy, że jest on entuzjastycznym nowicjuszem. Kiedy jednak zarówno kompetencje jak i motywacja są niskie to takiego pracownika nazywamy ostrożnym nowicjuszem.

    M2: Umiarkowany poziom kompetencji i niski poziom motywacji
    Pracownik posiada pewne umiejętności, ale brak mu zaangażowania lub pewności siebie. Zwykle popracował już trochę na rzecz organizacji, rozczarował się rzeczywistością i przeżywa kryzys. O tym etapie dojrzałości pracownika mówimy adept bez iluzji.

    M3: Umiarkowany poziom kompetencji i motywacji
    Pracownik posiada odpowiednie umiejętności, ale może wykazywać zmienny poziom zaangażowania – często nie wierzy w swoje kompetencje lub zastanawia się nad zmiana ścieżki kariery. Jednak zwykle też niewiele trzeba, żeby jego motywacja uległa poprawie – czasami wystarczy dłuższy urlop, innym razem podwyżka, awans czy szansa na pracę nad ciekawym projektem. Ten etap to adept bez iluzji.

    M4: Wysoki poziom kompetencji i motywacji
    Pracownik jest pewny swoich umiejętności i wykazuje wysoki poziom zaangażowania. Lubi to co robi, wie, że jest w tym dobry, ma poczucie bycia fachowcem. Zwykle wie też, że jego pozycja w firmie jest niezachwiana, niejednokrotnie pełni rolę mentora dla mniej doświadczonych pracowników. Ten etap dojrzałości to mistrz lub ekspert.

    Dopasowanie Stylu Zarządzania do Dojrzałości Pracownika

    Efektywny lider potrafi zrozumieć i ocenić poziom dojrzałości swoich pracowników, aby dostosować swój styl zarządzania i wspierać ich rozwój. Oto, jak można zastosować cztery style zarządzania w odniesieniu do poziomów dojrzałości pracownika:

    S1: Instruowanie (dla M1)
    Niski poziom kompetencji i motywacji wymaga od lidera precyzyjnych instrukcji i ścisłego nadzoru. Instruowanie jest tutaj niezbędne, aby pracownik zrozumiał, czego się od niego oczekuje.

    S2: Konsultowanie (dla M2)
    Pracownik z pewnym doświadczeniem, ale wciąż z niską motywacją, potrzebuje konsultacji. Lider dostarcza wskazówek i angażuje pracownika w proces decyzyjny, aby zwiększyć jego zaangażowanie.

    S3: Wspieranie (dla M3)
    Przy umiarkowanym poziomie kompetencji i motywacji, lider powinien zachęcać do podejmowania decyzji i wspierać pracownika w realizacji zadań, aby podnieść jego pewność siebie. Warto na tym etapie wdrożyć elementy coachingu menedżerskiego.

    S4: Delegowanie (dla M4)
    Wysoki poziom kompetencji i motywacji oznacza, że pracownik jest gotów do autonomicznej pracy. Lider powinien powierzyć mu odpowiedzialność za zadania i pozwolić na swobodę w doborze metod i środków ich realizacji, jednocześnie pozostając dostępny jako mentor.

    Podsumowanie

    Zarządzanie sytuacyjne nie jest jedynie koncepcją teoretyczną, ale praktycznym przewodnikiem dla liderów, którzy chcą efektywnie zarządzać różnorodnymi zespołami. Poprzez zrozumienie poziomu dojrzałości swoich pracowników, liderzy mogą dostosować styl zarządzania, aby wspierać rozwój i zwiększać motywację członków zespołu. Efektem tego jest budowanie bardziej zaangażowanego, zmotywowanego i efektywnego zespołu. 

    Jednak i tu jest miejsce na pułapkę! 

    Większość liderów ma tendencję do preferowania jednego lub dwóch stylów zarządzania, a pomijania innych. Pracując nad rozwojem kompetencji menedżerskich warto zacząć od identyfikacji własnego wiodącego stylu zarządzania, a następnie skupić się na pracy nad rozwojem pozostałych stylów kierowania ludźmi.

    Bibliografia

    1. Hersey, P., & Blanchard, K. H. (1982). Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources (4th ed.). Prentice Hall.
    2. Blanchard, K. H., Zigarmi, P., & Zigarmi, D. (1985). Leadership and the One Minute Manager: Increasing Effectiveness through Situational Leadership. Morrow.

Pracuję z ludźmi biznesu w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach

Zapraszam na indywidualne spotkania on-line osoby, które chcą zmienić swoje życie zawodowe lub lepiej radzić sobie w sytuacji, w której się znalazły, a która jest przez nich odbierana jako trudna.

Zobacz jak mogę Ci pomóc

Terapia biznesowa online

Sesje on-line dedykowane ludziom biznesu, przedsiębiorcom, menedżerom oraz specjalistom różnych branż doświadczającym silnego stresu w pracy, wypalenia zadowego, spadku motywacji do działania. W trakcie sesji psychoterapia w Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach jest łączona z wiedzą z zakresu psychologii biznesu i pracy. .

Takie połączenie w dość krótkim czasie pomaga na nowo skupić się na tym co ważne i chciane w życiu zawodowym, na mocnych stronach i zasobach klienta i jego otoczenia biznesowego, na budowaniu preferowanej przyszłości, stawianiu pierwszych kroków w stronę rozwiązań i nabieraniu wiatru w żagle, żeby podążać wyznaczonym kursem.

Spotkania odbywają się zazwyczaj co 1-2 tygodnie. Liczba spotkań zależy od trudności zgłaszanych przez klienta. W nurcie TSR to klient decyduje o zakończeniu terapii. Czas trwania sesji 70 minut.

Cena: 600 PLN

Cena promocyjna: 300 PLN*
*za pierwszą sesję

Pakiet 1 - W świecie menadżera

Oferta skierowana jest do menedżerów i przedsiębiorców na co dzień zarządzających pracownikami i doświadczajacych silnego stresu lub wypalenia zawodowego.

W ramach pakietu klient otrzymuje:

  • 10 sesji indywidualnych po 70 minut
  • sesje on-line pozwalające łączyć się w czasie i miejscu najbardziej optymalnym dla klienta
  • praca na tym co chciane i na zasobach klienta dzięki wykorzystaniu technik pracy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
  • elementy Job- Coachingu
  • elementy pracy warsztatowej nad rozwojem kompetencji przywódczych, menedżerskich, komunikacyjnych, związanych z motywowaniem, delegowaniem, zarządzaniem sobą w czasie czy radzeniem sobie ze stresem
  • Diagnozę testami psychologicznymi i psychotestami:
  1. osobowości zawodowej – test pozwala zidentyfikować mocne stron klienta i obszary do poprawy
  2. motywacji osiągnięć po to, żeby klient wiedział, jak napędzać się do działania
  3. stylów kierowania omówionych w oparciu o etapy rozwoju pracownika w organizacji
  4. stylów komunikacji – identyfikacja i omówienie dominujących płaszczyzn komunikacji i wynikających z nich konsekwencji

W zależności od potrzeb istnieje możliwość wykorzystania dodatkowych testów psychologicznych. Testy psychologiczne wykonywane są pomiędzy sesjami, dzięki temu czas sesji wykorzystany tylko na rozmowy psychoterapeutyczno-rozwojowe.

Cena: 500 PLN / Sesja

    Jak się nie wypalić... albo na nowo zapalić do działania

    Oferta jest skierowana do specjalistów z różnych branż (inżynierowie, informatycy, analitycy, lekarze, prawnicy, doradcy klienta, nauczyciele, księgowi, itd.), którzy pracują na samodzielnych stanowiskach lub są członkami zespołów, a w swojej codziennej pracy doświadczają wypalenia zawodowego, potrzeby zmiany ścieżki kariery, silnego stresu związanego z pracą, konfliktów w zespole lub spadku motywacji do działania.

    W ramach pakietu klient otrzymuje:

    • 6 sesji indywidualnych po 70 minut
    • sesje on-line pozwalające łączyć się w czasie i miejscu najbardziej optymalnym dla klienta
    • praca na tym co chciane i na zasobach klienta dzięki wykorzystaniu technik pracy Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach
    • ćwiczenia warsztatowe work-life balance
    • elementy Job- Coachingu i doradztwa zawodowego
    • elementy warsztatów biznesowych dotyczących efektywności osobistej, wyznaczania celów, komunikacji i motywacji
    • Diagnozę testami psychologicznymi:
      1. stopnia doświadczanego wypalenia zawodowego
      2. osobowości zawodowej w celu identyfikacji mocnych stron klienta i obszarów do pracy nad sobą
      3. motywacji osiągnięć po to, żeby klient wiedział, jak napędzać się do działania
    • W zależności od potrzeb istnieje możliwość wykorzystania dodatkowych testów psychologicznych. Testy psychologiczne wykonywane są pomiędzy sesjami, dzięki temu czas sesji wykorzystany tylko na rozmowy psychoterapeutyczno-rozwojowe.

    Cena: 550 PLN / Sesja

      W głąb siebie

      Pakiet składa się z 3 sesji po 70 minut prowadzonych on-line, w trakcie których omawiane są momenty zwrotne kariery zawodowej klienta oraz wyniki badania testami psychologicznymi. Pomiędzy sesjami klient wykonuje testy za pomocą dedykowanej platformy internetowej.

      Zawartość pakietu:

      • Diagnoza osobowości zawodowej testem psychologicznym BIP czyli jak nabrać wiatru w żagle wykorzystując swoje najmocniejsze strony
      • Diagnoza motywacji osiągnięć testem psychologicznym LMI w celu znalezienia odpowiedzi na pytanie: co mnie nakręca do działania?Omówienie wyników badania w odniesieniu do dotychczasowej kariery zawodowej i planowanych zmian

      Cena: 850 PLN / Sesja

      Warsztaty i szkolenia dla firm

      Warsztaty i szkolenia dla firm

      Jako trenerka biznesu prowadzę warsztaty i szkolenia rozwijające kompetencje menedżerskie, przywódcze oraz związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi. Pracuję w oparciu o autorskie programy warsztatowe i materiały, każdorazowo dostosowując zakres szkolenia do potrzeb klienta.

      Cena: uzgadniana indywidualnie

      Konsultacje psychologiczne dla grup pracowników

      Cena: uzgadniana indywidualnie

      Prowadzę konsultacje dla grup pracowników – zespołów, które napotkały wyzwania i potrzebują motywacji, stoją przed trudnymi decyzjami i potrzebują wsparcia psychologicznego lub brakuje w nich zrozumienia, a pojawiające się konflikty obniżają efektywność i satysfakcję z pracy.

      Pracuję z zarządami, właścicielami firm i kadrą menedżerską nad poprawą efektywności współpracy w zespołach, umiejętnościami radzenia sobie z konfliktami i odwagą do wprowadzania, często niełatwych, a jednocześnie niezbędnych zmian w funkcjonowaniu firmy.

      Może Cię zainteresować:

      Pozostańmy w kontakcie

      Gotowy na zmiany?

      +48 600 26 26 87

      kontakt@terapiabiznesowa.pl

      Formularz kontaktowy